dinsdag 1 september 2015

Ik kom terug! - Adriaan van Dis

Auteur: Adriaan van Dis
Jaar van uitgave: 2014
Pagina's: 288
Oorspronkelijke taal: Nederlands
Genre: psychologische roman, biografie
Onderwerpen: Tweede Wereldoorlog, geheimen en de dood
Prijs: Winnaar Libris Literatuur Prijs 2015


AUTEUR

Adriaan van Dis is geboren op 16 december 1946 in Bergen aan Zee. Hij is een Nederlandstalige auteur, journalist en een televisiepresentator. Van Dis debuteerde in 1983 met zijn novelle Nathan Sid, hier kreeg hij een Gouden Ezelsoor voor. Adriaan va Dis schrijft niet alleen romans maar ook novelles, verhalen, essays, gedichten en toneel. Zijn werk is gebaseerd op verre reizen die hij maakte en zijn Indische jeugd. Zijn boek 'Ik kom terug!' is zo een boek dat is gebaseerd op zijn Indische jeugd. Ook worden veel van zijn verhalen vertaald. 
Zijn ouders hebben een Indische achtergrond, zij hadden elkaar leren kennen in Nederlands - Indië. Zijn familie was getekend door oorlogsgeweld. Van Dis is na de oorlog geboren, hij is in Nederlands geboren en dit maakte hem een soort buitenbeentje in zijn eigen gezin, hij had geen Indische geschiedenis.
De schoolprestaties werden negatief beïnvloed doordat zijn vader overleed. Hij is naar de MULO, de kweekschool en de HBS geweest. Op school was hij eindredacteur van "de Blaer". Na de middelbare school is hij Neerlandistiek gaan studeren aan de UvA, hier leerde hij het Afrikaans kennen; dit deed hem denken aan vroeger omdat ze een soort Afrikaans spraken af en toe voor de grap; Petjo.

Titelverklaring
De titel van dit boek is 'Ik kom terug!'. Deze titel slaat op de moeder van de verteller. Dit kun je halen uit een citaat van het boek; "Straks zal mijn lichaam geen schaduw meer hebben, maar ben ik toch aanwezig, ruim de flat niet op, verschuif niets, want ik kom terug , laat alles zoals het is, minstens een week, anders verdwaal ik”.

Korte samenvatting

Dit boek gaat over een verteller wiens moeder eindelijk iets gaat vertellen over haar verleden, dit had zij nooit gedaan. In ruil hiervoor wil ze dat haar zoon een zelfmoordpil regelt. 

RECENSIE

http://www.volkskrant.nl/boeken/de-moeder-van-adriaan-van-dis~a3790337/
http://8weekly.nl/recensie/boeken/adriaan-van-dis-ik-kom-terug-de-liegende-moeder-en-de-schrijvende-zoon/
http://www.nu.nl/boek/3927699/boekrecensie-adriaan-van-dis---kom-terug.html


MENING

Ik kom terug! is een boek over de moeder van de verteller die terug kijkt op haar leven. Dit was een heftig en niet altijd een leuk leven. Ik vond het een mooi en toch ook wel een beetje een aangrijpend verhaal. De relatie tussen moeder en zoon kwam goed naar voren en dit was mooi om te lezen. De band tussen hen werd ineens toch nog gecreëerd nadat ze altijd een een beetje langs elkaar heen leefden. Niemand wil een moeizame verhouding mijn zijn / haar ouders, ik vond het alleen wel een nare nasmaak hebben omdat het eigenlijk niet helemaal puur was. Het ging haar om een zelfmoordpil die haar zoon voor haar zou moeten regelen, en daarom creëerde ze maar een band met hem. Dit zette me aan het denken, omdat dit in het echt ook wel zou kunnen gebeuren. Je zou kunnen denken dat je echt iets creëert maar ondertussen wordt je gewoon gebruikt. 
Dit boek is geïnspireerd op de jeugd van Adriaan van Dis, waardoor je het nog meer aan het denken zet... Ik vind het knap dat je zo'n boek kunt maken en durft te vertellen dat dit op je jeugd is geïnspireerd. Dit boek heeft de Libris Literatuurprijs gewonnen wat het, naast dat het een mooi boek is, een goede rede geeft om het te gaan lezen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten